onsdag 27 december 2017

Nu är jag på gång med Månadens tomatvän!



Månadens tomatvän

Nästan hela årets lista på tomatvänner är klar! Det är superroligt att många har tackat ja till att delta på min nya tomatsida som Bondjäntans tomatvän. Varje månad deltar en tomatvän och berättar just sin tomathistoria.


Lite pirrigt var det må ni tro att fråga personer som är kända trädgårdsprofiler och odlare, matkreatörer och skribenter, personligheter som syns i olika sorters media. Ännu mer pirrigt var det att vänta på svar! Och till min glädje blev det nästan full pott och jag känner mig otroligt tacksam, glädjefylld och inspirerad!


I slutet av varje månad kommer en tomatvän att dela med sig av sina favorittomater, bästa odlingstipsen och förhoppningsvis många andra godbitar. Det finns så många tomater att välja på, olika former och smak, olika färger, buskvarianter eller högväxande, för växthus eller friland, ja nästan oändligt många val som vi kommer få ta del av.


Det finns också många olika sätt att odla tomater på, nästan lika många som det finns tomatodlare. Jag hör om många måsten och många "så där kan man inte göra", skrönor och fakta. Ibland kan jag känna mig lite vilsen i allt som en ska kunna vad gäller odlande. Dock så tänker jag för det allra mesta, att det finns verkligen rikedom i allt odlande. Jag hoppas att vi får ta del av andras rikedom genom Bondjäntans tomatvänner! 

Först ut som Månadens tomatvän är en ganska känd tomatodlare. Han odlar tomater och sjunger visor. Jag ser honom som en poet för han skriver även böcker med en fingertoppskänsla och klurighet. En fantastisk berättare både i sång och skrift! Han är ganska bad-ass och jag superglad att han ville vara med som tomatvän. 

Kan du gissa vem som är först ut? 

Mer tomater till folket och må tomatgudarna vara med er! 
//Bondjäntan - Johnna



2 kommentarer: