lördag 6 januari 2018

Tomatlista 2018 - Bifftomater


De flesta bifftomater kommer jag odla i Glädjehuset som är ett kretsloppshus. Under vintern har hönsen växthuset som sitt hönshus och under sommaren odlar vi framförallt tomater i Glädjehuset. Jag kan odla väldigt tätt eftersom det är en näringsrik mylla i upphöjda bäddar jag odlar i så jag får plats med många tomatplantor. Det är också väldigt roligt att kunna odla många tomater som kanske utmanar i känslighet, storlek eller ovanlighet. 

Jag håller på att sammanställa alla gamla inlägg om Glädjehuset på ett och samma ställe. Det är mycket kvar att göra men här kan du läsa mer om Glädjehuset om du är intresserad! 

Tillbaka till dagens ämne, bifftomater som jag kommer att odla 2018. Jag älskar bifftomater, det är helt klart favorittomaterna och bland dem har jag också särskilda favoriter. Några av bifftomaterna är återkommande i mina odlingar och ibland kanske jag misslyckas med någon sort blir jag lite ledsen. 

I år har jag valt flera nykomlingar, närmare bestämt 6 stycken som ska utmana gamla favoriter. I listan ser du alla färgvariationer och jag kan ju berätta att den grön-gula färgskalan är nära hjärtat, kanske att organgea kvalar in på pallen? Tomaten på bilden är Azoychka som är med på listan. 

Listan 2018:


1. Alice´s dream 78 dagar Nyhet för mig 2018.
Gul-orange-blå/svart-indigo färgad bifftomat med röda vener. Ca 400gram
Söt med en spännande syrlighet. Heirloom-kulturarvsort.

2. Ananas Noir 80 dagar
Bifftomat som är mörkt rosa med rosaröda fläckar och lite stänk av gult. Insidan är grön, Söt, rökig och en hint av citrus. Belgisk bifftomat, utvecklad av Pascal Moreau. En av mina favoriter vad gäller vackra tomater som är goda.

3. Aunt Gerties Gold 75 dagar - Nyhet för mig 2018.
Köttig bifftomat 300-600 gram. Orange och mycket god, söt, smakrik och en unik melonsmak. USA, potatisbladig. Heirloom-kulturarvsort

4. Aunt Ruby´s German Green - Nyhet för mig 2018.
En av de största gröna bifftomaterna på 600 gram. Smarik, kryddig och exotisk smak, något mer söt än syrlig. 
En bifftomat från USA, Tennessee, Heirloom-kulturarvsort. ”Winner of the title of the most tasty tomato in the USA of 2003.” Plantan blir 200 cm. Aunt Ruby´s German Green kan bli en favorit, ska bli spännande att odla den.

5. Azoychka
Gul vacker bifftomat som är mycket odlingsvärd! Robust och frisk planta med söta och syrliga frukter. Jag anävnder den gärna i tomatsalsa eller sallad.
Kulturarvsort - Heirloom från Ryssland.

6. Black from Tula 75 dagar
Tillplattad röd-brun-lila bifftomat 300-350 gram. Vacker tomat med mörkt kött med rosa centrum. Smakrik, söt och kryddig, något unik saltig smak. En rysk bifftomat, kulturarv, producerar bra vid kallare klimat. Har hög sjukdoms-resistans och lång skördeperiod! Favorit!

7. Black Sea Man 80 dagar
Bifftomat mörkt fruktskal, rosa-brun med olivgrön nacke. Fruktköttet är mycket läckert och går mot det rosa hållet med inslag av grönt. 300-450 gram
Rysk bifftomat, Heirloom-Kulturarvsort.Tomatplantan är en busktomatvariant med potatisblad. En stor favorit! Här kan du läsa mer om den!

8. Ceylon 70 dagar
Röd liten bifftomat 100-150 gram. Intensiv tomatsmak, något platt och skrynklig form. Heirloom-kulturarvsort

9. Charlie Green 80 dagar
Speciella gul-gröna bifftomater, köttet är nästan limegrönt. Saftiga och god syrlig smal, smakar lite melon och krusbär.  250-400 gram.

10. Cosoluto Fierentino 
Röd bifftomat, veckad/räfflad
Bifftomat från Italien, Florens. Kulturarvsort – Heirloom

11. KBX Kelloggs Breakfast  85 dagar
Orange bifftomat 300-600 gram. Har få frön. Amerikansk med potatisblad.
Klarar av låga temperaturer. Heirloom-kulturarvsort

12. Malakhitovaya Shkatulka 75 dagar
Olivgrön bifftomat med orange-röda strimmor. Tidig bifftomat från norra ryssland, klarar lägre temperaturer bra!
Kulturarvsort, favorit!

13. Marmande
Bifftomat, röda lite oregelbunda tomater, åsade med köttigt skal. 200 gram. Fransk bifftomat, Heirloom-Kulturarvsort. Frisk, resistent mot Fusarium och Verticilium sjukdomar. Busktomat som kan behöva stöd.
Kommer prova den på Friland också om jag får plats.

14. Mr Brown 75 dagar 
Intensiv mahognyfärgad bifftomat 300-600 gram. Söt och jordig arom. Heirloom-kulturarvsort från Amerika. Till sallad, smörgås och direkt konsumtion

15. Nebraska Wedding 85 dagar
Orange mindre bifftomat rund, något tillplattad
Gammal tomatsmak, söt Kulturarvsort – Heirloom från Nebraska.
Tomat som har gets i bröllopspresent långt tillbaka i tiden, från generation till generation.

16. Paul Robeson 70 dagar - Nyhet för mig 2018.
En lila-röd bifftomat 250-350 gram med söt och rökig smak. En rysk biff sibirien som rekommenderas för svalare klimat. Heirloom-kulturarvsort

17. Purple Calabash
Bifftomat, rödsvarta stora veckade tomater, 150-200 gram något tillplattade tomater. Grön nacke. Purpurrött kött.
Smakrik och god. Heirloom-Kulturarvsort från 1600-talet. 

18. Rosso Sicilian 80 dagar
Röd bifftomat, veckad/räfflad Kulturarvsort – Heirloom från Italien

19. Tasmanskiy Chocolate 70 dagar
Choklad-lila-rödfärgad liten bifftomat, 150 – 300 gram. Extremt ovanlig bifftomat för kallare klimat. Fungerar att odla i krukor på bland annat balkongen. Friland

20. Yellow Brandywine 90 dagar - Nyhet för mig 2018.
Gul stor bifftomat 400-700 gram med fantastisk tomatsmak med sötma och citrus. Produktiv, potatisbladig tomatplanta. Plantan blir ca 200 cm. Vädertålig mot väderförändringar. Heirloom-kulturarvsort

21. Zolotoi Samordok 74 dagar Nyhet för mig 2018.
Organge stor bifftomat 200-400 gram. Höga halter av C-vitamin och karoten. Heirloom-kulturarvsort från Ryssland och tål låga temperaturer. Ska också klara av transporter och förvaring bra.

Och så vill jag säga att ALLA kan odla bifftomater om ni kan få till skyddat läge, sol och varm jord! 

"Slut på meddelandet för denna gång."

Nästa lista kanske är resterande 20 sorter som jag kommer att odla som inte är varken körsbärstomater eller bifftomater! 

3 kommentarer:

  1. Tur jag kikade in här! Vilken spännande lista. Att hitta tomater som är både vackra och goda är inte alltid lätt. Var hittar du frön?

    Vet att jag odlat vanlig Marmande och Brandywine. Kommer inte ihåg vilken av dem som gav fantastiska tomater utomhus sommaren 2016.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina
      Jag hittar frön lite varstans, byter till mig frön, olika fröfirmor mm. Runebergs frön har fina tomater och bra ekologiska frön. Åke tomatklubb har ett stort sortiment.

      Radera