lördag 17 februari 2018

Bekämpa sorgmyggen!


Nu läser jag på flera ställen om att en har problem med sorgmygg i sina inomhusodlingar. En del kallar dem för bananflugor eller blomflugor men jag är nog ganska säker på att det är sorgmygg en menar. 

Sorgmyggan i sig är inte farlig förutom att det är ganska otrevligt med en massa småkryp som flyger runt. Dock lägger de sina ägg i jorden och larverna som kläcks äter gärna på nya fina rötter på våra odlingar inomhus. Det krävs inte mycket för småplantor och sticklingar att duka under och då kan sorgmyggens larver vara förödande! 

Endel menar på att en kan fimpa i krukväxter eller att en kan göra nikotin-te av gamla fimpar och vattna med. Och det kan en säkert. För det mesta dör av nikotin. Jag väljer att inte vattna jorden med nikotin då jag tror att det inte bådar gott i längden. Och absolut inte på saker som jag sedan ska äta! 

Jag väljer faktiskt istället två andra ting, det ena är gula klisterremsor och det andra är nematoder mot sorgmygg. 
De gula klisterremsorna klipper jag avlånga remsor som jag fäster på grillpinnar som jag sedan trycker ner i jorden. Klisterremsorna ovan satte jag i chilikrukorna men jag brukar ha dem runt alla inomhusodlingar om jag ser ett angrepp på. Jag vill ju inte ha flugorna som lägger ägg, så de får gärna fastna på gula klisterremsor. 

Nematoder brukar jag beställa på internet, det finns flera olika företag att beställa ifrån; BlomsterlandetBionema och Nyttodjur för att ge några exempel. De två sistnämnda har jag beställt ifrån. Nematoder bekämpar larvstadiet i jorden och inte själva myggen därav bra med klisterremsor. Det tar ca två veckor från det att behandlingen är påbörjad och tills sorgmyggorna inte blir fler då larverna inte blir till sorgmygg. 

Att jag använder nematoder och klisterremsor känns bra, det är bra både för jorden och människan. Biologisk bekämpning utan gifter som nikotin eller andra giftiga sprayer som dödar borde vara självklart. Jag rekommenderar verkligen att vara snäll mot naturen vad gäller skadedjursbekämpning om det är möjligt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar