onsdag 3 januari 2018

Att leverera tomatlista 2018


Nu har jag äntligen sorterat ut och bestämt vilka jag ska odla 2018. Det har varit en svettig förhandling med mig själv och jag tycker att det är alltid lika svårt, alltid lika spännande och utmanande som åren innan. Nu är det inte säkert att detta är den absoluta sanningen eftersom det alltid brukar dyka upp en eller annan bubblare. Vi får se när säsongen är på upptampen om det blev dessa eller fler. 


Kategorier
Nästa problem när jag väl har bestämt mig är hur jag ska leverera listan till er läsare. Plötsligt finns det oändligt många fler sätt att kategorisera tomaterna än vad jag hade tänkt från början. Jag vet inte hur det är med er men för mig är det gott ibland att ha saker uppdelade och sorterade. På något sätt blir det mer begripligt och även överskådligt när det är tydliga kategorier. 

Problemet är dock vilka kategorier ska jag dela upp tomaterna? I små, vanliga och stora tomater, i olika färger, friland eller växthus, tidiga, medel och sena tomater, efter smak?  Ska det skrivas som information som ska locka eller ska de vara skrivna i register form? Ja ni förstår att det blev ett delikat problem att fundera över och bestämma sig för någon eller några varianter. 

Jag tror att jag kommer skriva listan över årets tomter på flera sätt och först ut är hur jag kommer att odla dem; det vill säga vilka som odlas på friland och vilka i Glädjehuset (växthuset). Jag kommer nog också skriva ett inlägg om färger och nyheter... 

Det blev närmare bestämt:


  •  8 olika sorter på friland i år. Jag kommer att odla dem i mina odlingslådor som jag har i köksträdgården, 4 på varje sida i en stor låda.
  • 7 sorters körsbärs eller cocktailtomater i olika former och färger. Det är gott med små tomater som är söta i sallader eller som godis. Bra plocktomater så att säga. 
  • 5 vintertomater som även kallas för evighetstomater, piennolotomater och hängtomater. Jag har ju tidigare odlat många fler men i år plockar jag ut mina favoriter + en nykomling som är Kenneths piennolo. Jag har stora förhoppningar på den. 
  • Det är 9 olika sorters orangea tomater i år! Flera är nya sorter för mig. Jag siar om att orangea tomater är på gång att bli det nya svarta.  6 gröna, 9 gula, 8 röd-svarta eller mahognyfärgade och 15 röda. Annars gillar jag skarpt både gula och gröna tomater! 
  • Tomaterna har ju olika egenskaper och form också. Jag räknar till att det blev 7 plommontomater som är avlånga och ofta något mer tjockskaliga. Kallas ibland för mattomater. 
  • 21 olika sorter bifftomater! Jag fick plocka bort ganska många och det är svårt för jag älskar bifftomater. Jag skulle kunna odla endast bifftomater i Glädjehuset om jag hade ett till. 
  • Och så blev 12 nykomlingar som kvalade in på listan. Jag ska faktiskt erkänna att jag har frön till fler nykomlingar men de får vänta på sin tur...


Ja så där kan en hålla på, kategorisera dem fram och tillbaka. Syvende och sist är det sammanlagt 48 sorters tomater jag kommer att odla i år och 40 av dem i Glädjehuset. Hur kommer jag berätta om i nästa inlägg där frilandstomaterna är först ut! 

Har du något fiffigt sätt att sortera och kategorisera tomater?


Vad vore livet utan tomater?! 
Ses snart igen! /Johnna - Bondjäntan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar