fredag 15 december 2017

Black Sweet Cherry




Black Sweet Cherry är en av mina absoluta favoriter vad gäller körsbärstomater. Jag har nog odlat den minst 10 år och kommer säkert odla den 10 år till. Jag äter den som godis och  den är underbar i en enkel tomatsallad där tomaterna får smaka mycket. Black Sweet Cherry hamnar självklart på tio-topp listan!

Tomaten är brunröd, vinröd eller mahognyrödaktig och väger cirka 20-25 gram. Dessa söta små körsbärstomater är smakrika, det vill säga de smakar mycket tomat: fruktig, söt tomatsmak med en aning syra. 

Black Sweet Cherry är en mycket produktiv tomatplanta och den kan man odla både i kallväxthus och utomhus på friland i skyddat läge. Den producerar tomater även under svalare och regniga somrar så jag kan rekommendera den varmt. Ofta är det så att tomater med ursprung från öststat länder klarar svalare klimat bra, så är det även med Black Sweet Cherry som kommer från Ryssland från början.

Jag uppfattar Black Sweet Cherry som en frisk tomatsort, den har sällan sjukdomar hos mig. Den blir lång i växthuset, utan problem 2,5 meter om den får växa fritt. Jag tjyvar den då den blir alldeles vild och mosterlik om den får växa utan tjyvning. Växtkraften är god. 

Det finns även Black Cherry som en körsbärstomat och jag är ganska säker på att det är "samma lika" tomat, att en har endast tappat Sweet genom åren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar